piwik


6 porad jak chronić wzrok pracując przy komputerze

oczy i komputerZespół widzenia komputerowego dotyka prawie trzy czwarte osób spędzających przed ekranem więcej niż 2 godziny dziennie. W 1994 roku został zdefiniowany. Syndrom Widzenia Komputerowego (CVS – Computer Vision Syndrome), czyli złożony zespół problemów dotyczący oczu i widzenia. Najpoważniejszym problemem jest zaniechanie mrugania. W normalnych warunkach człowiek mruga około 12 razy na minutę, natomiast wpatrując się w monitor, ekran tableta albo nawet smartfona ta liczba zmniejsza się do zaledwie kilku razy. Ospałość powiek może doprowadzić do zbyt małego nawilżania gałki ocznej i w efekcie do powstania tzw. Zespołu Suchego Oka. Dodatkowo wpatrując się przez dłuższy czas w ekran, czyli przedmiot znajdujący się w tej samej odległości od oka znacznie spadają zdolności akomodacyjne i osłabienie mięśni. Nieuchronna krótkowzroczność, pieczenie oczu i ogólne zmęczenie to typowe objawy zespołu widzenia komputerowego. Nie zawsze możemy zmienić pracę na taką która pozwoli na oderwanie się na chwilę od komputera, można jednak zastosować się do kilku żelaznych zasad, które wyeliminują albo opóźnia nadejście Zespołu Widzenia Komputerowego.

Okno i komputer

Bardzo ważną sprawą jest usytuowanie komputera. Odległość oczu od komputera powinna wynosić około pół metra, a centralne miejsce ekranu około 15 cm poniżej poziomu wzroku. Komputer, czy laptop nie powinien stać w miejscu, w którym może odbijać się światło dzienne, takie refleksy dodatkową obciążają oczy. Najlepiej jeżeli stoi bokiem do okna, wtedy dzienne światło tak niezbędne dla higieny pracy nie będzie męczyło wzroku.

Strażnik oczu

W sieci dostępnych jest wiele programów chroniących oczy, które nie tylko kontrolują czas spędzony przed monitorem i przypominają o konieczności odpoczynku i zawieszenia wzroku np. na zielonym drzewie, ale proponują również ćwiczenia dla zrelaksowania zmęczonych oczu. Niektóre z nich są dostępne w wersji free.

Duża czcionka

Wiele osób z przyzwyczajenia używa najpopularniejszej czcionki o rozmiarze 12. Nic bardziej niewłaściwego, mając możliwość wyboru wielkości czcionki, trzeba śmiało z tego korzystać. To znacznie ułatwi pracę i nie zmęczy zanadto oczu.

Krople do oczu

Zawsze warto mieć je pod ręka, najlepsze są te oparte na naturalnych składnikach, wiesiołku lub świetliku. Jeśli tylko poczujemy, że nasze oczy wymagają „resetu” można na chwilę odejść od komputera i zakropić oczy wcześniej zakupionym preparatem.

Gimnastyka

To nie żart, oczy także można trenować wzmacniając ich mięsnie i tym samym poprawiając zdolności akomodacyjne. Najpierw zasłaniamy oczy dłońmi i pozostajemy w takiej pozycji przez minutę lub dwie. Można również zerkać na boki, pamiętając aby ruchy gałek nie były zbyt gwałtowne , bo może się zakręcić w głowie. Dobrze jest również popatrzeć przez chwilę na zieleń, ale. jeśli nie mam w pobliżu żadnego drzewa, na jakiś punkt w oddali.

Badaj wzrok

Regularna wizyta u okulisty powinna być absolutną koniecznością, zwłaszcza jeśli oczy są „narzędziem pracy”. Wprawdzie polskie prawo nie uznaje pracy przy komputerze za warunki szkodliwe dla zdrowia, ale oczy wymagają regularnej kontroli. Dlatego badaj wzrok co najmniej raz w roku.