piwik


9 sposobów na dobry sen

Licznie baranów, wizualizacja morza, czy majestatycznych gór nie daje efektu? Może czas na inne sposoby walki z problemami z zaśnięciem? Nasze babcie polecały szklankę ciepłego mleka tuż przed pójściem do łózka, ale to nie zawsze się sprawdza. Więc co robić?

sposoby na dobry senPo pierwsze nie jedz wieczorem

Późna kolacja sprawia, że organizm zamiast się wyciszyć i przygotować do odpoczynku, zaczyna pracę- trawienie. To tak jakbyśmy czekając na sen zaczęli ni stąd ni zowąd intensywną pracę. A wtedy o wypoczynku nie mam mowy, dlatego najlepiej zjeść coś lekkostrawnego nie później niż 3 godz. przed snem. Wtedy twój układ trawienny również zacznie się przygotowywać do wypoczynku i da ci solidnie się wyspać.

Po drugie chłodno i przewiewnie

Nie za wysoka temperatura spowalnia procesy biologiczne i zmusza organizm do zwolnienia, najwłaściwsza to ta która nie przekracza 21 stopni, wspomagającym powodem do zwolnienia obrotów jest dopływ świeżego powietrza, czyli tlenu, ułatwi przeprowadzenie wszystkich procesów niezbędnych do podtrzymania funkcji życiowych.

Po czwarte drzemka wrogiem snu

Wprawdzie krótki sen w ciągu dnia przywróci utracone siły witalne, ale tylko wtedy gdy trwa maksymalnie niż pół godziny. Gdy „przytniemy komara” na nie dłużej, możemy się spodziewać dużych kłopotów z zaśnięciem. Jeśli morzy nas sen późnym popołudniem lub wieczorem, najgorszym sposobem jest zasiadanie przed telewizorem. Trzeba wszelkimi sposobami wykrzesać w sobie odrobinę energii – można wykonać kilka skłonów, włączyć głośna muzykę, a przede wszystkim wstać z kanapy.

Po piąte ruch

Nic tak nie sprzyja dobremu wypoczynkowi jak wysiłek fizyczny. Bieg, marsz z kijami, siłownia, czy basen to najlepszy sposób. Wprawdzie pierwsze minuty mogą przypominać drogę przez mękę, ale z każda minutą samopoczucie będzie się poprawiać. Dla opornych pozostaje spacer. Dotlenie organizmu plus zmęczenie fizyczne jest najlepszym lekarstwem na bezsenność.

Po siódme relaks w wannie

Ciepła kąpiel w wannie do której zostały dodane relaksujące olejki zapachowe sprzyja rozszerzeniu naczyń krwionośnych, wyciszeniu organizmu i w rezultacie sen przychodzi niemal tuż po wejściu do sypialni.

Po ósme owoce na sen

Wprawdzie na 3 godziny nie powinno się jeść, ale dotyczy to ciężkostrawnych posiłków. Lekkostrawne owoce sprzyjają wpadnięciu w objęcia Morfeusza. Znakomitym środkiem nasennym jest wiśnia. Jest on naturalnym źródłem enzymu pomocnego przy wytwarzaniu melatoniny, która odpowiada za samopoczucie, regenerację organizmu oraz sen. Jeśli smak tych owoców jest zbyt kwaśny, można sięgnąć po kiwi. Zjedzenie dwóch na 2 godziny przed snem zwiększa długi sen o około pół godziny.

Po dziewiąte – zioła

Gdy żaden z wcześniejszych sposobów nie przyniósł spodziewanego rezultatu warto sięgnąć po ziołowe napary. Nie uzależniają, są mimo wszystko zdrowsze niż tabletki, i co najważniejsze zaczynają stawać się początkiem rytuału zasypiania, co również jest istotnym czynnikiem sprawczym dobrego snu. Najlepsze efekty daje oczywiście melisa, ale warto również sięgnąć po szyszki chmielu, kozłek lekarski, znany pod nazwą waleriany, czy lawenda.