piwik


Dieta po usunięciu woreczka żółciowego

Po zabiegu, funkcję pęcherzyka przejmuje przewód żółciowy, ale zanim do tego przywyknie, musi minąć około 6 tygodni. Do tego czasu należy stosować lekka dietę z niską zawartością tłuszczu i bezbłonnikową.

Nie wolno

Dieta po usunięciu woreczka żółciowegoPrzez co najmniej półtora miesiąca stosować w diecie mięs smażonych, wędzonych, panierowanych, mielonych, peklowanych. Zakazane jest jedzenie kiełbas , boczku, słoniny, tłustej wołowiny i kaczki. Trzeba zapomnieć o majonezie, tłustych sosach na bazie mąki, masła lub śmietany. Ryby mimo, że zdrowe w tym czasie należy wyeliminować, oczywiście tylko te tłuste, czyli karpia, śledzia, makrelę, tuńczyka, łososia i sardynki. O frytkach, ziemniaczkach smażonych, czy plackach ziemniaczanych można jedynie pomarzyć. Podobnie jak o świeżym chlebie ciastach, ciasteczkach, tłustych serach i jajkach. Przy takich wyrzeczeniach z łatwością przyjdzie rozstać się na jakiś czas z cebulą, groszkiem, fasolką, ostrymi przyprawami, musztardą ćwikłą lub chili. Mocna kawa i herbata też jest zakazana.

Wolno

Wszystko co delikatne, czyli drób oraz inne chude mięsa czyli dopuszczalne jest cielęcina, wołowina, królik, chuda polędwica, wędliny drobiowe, masła roślinne. Z ryb wyłącznie dorsz, pstrąg, sola, szczupak oraz lin. Z warzyw – ziemniaki gotowane, młoda marchew, szparagi, kalafiory, brokuły, buraki, ogórki i pomidory bez skórki, rzodkiewka, sałata zielona, owoce i lekka kawa zbożowa lub zielona herbata. Należy wypijać codziennie 2 l wody najlepiej niegazowanej. Bardzo istotną kwestią jest odpowiednie przygotowanie posiłków. Niestety trzeba  zrezygnować ze smażenia i pieczenia na tłuszczu, a na co dzień stosować gotowanie, gotowanie na parze lub pieczenie w foli, bądź w pergaminie.

Zalecane jest spożywanie przynajmniej 5-6 posiłków dziennie, czyli mało a często, przerwy miedzy jednym a drugim nie mogą być dłuższe niż 4 godziny. Kolację  powinno się zjeść nie później niż 3 godziny przed snem.

 A oto przepis na dobry początek

I wersja

Śniadanie

– bułka grahamka, łyżeczka margaryny, 2 plastry pieczonego indyka, pomidor bez skórki, sałata, herbata owocowa

II śniadanie:

– szklanka chudego mleka, garść płatków kukurydzianych, sezonowe owoce

 Obiad

– zupa jarzynowa naturalna na bazie marchewki, pietruszki, ziemniaków i np. pomidorów

–  kurczak bez skóry, gotowany na parze, ziemniaki gotowane, brokuł z wody

Podwieczorek

Kefir z sezonowymi owocami

Kolacja

Chudy twaróg z kiełkami, 2 pomidorki koktajlowe, 2 kromki chleba razowego z tłuszczem roślinnym

II wersja

Śniadanie

II śniadanie

Obiad

 Podwieczorek

Kolacja

Smacznego!