piwik


Lekarstwo na stres

Jeśli nie jesteś w stanie poradzić sobie z przeciwnościami życia, sięganie po ogólnodostępne środki farmakologiczne jest ostatecznością. Oczywiście, jest to sposób najłatwiejszy, ale nie zawsze przynoszący oczekiwane rezultaty. Dlatego zanim wybierzesz się do apteki, wypróbuj inne dostępne sposoby.

Zioła dobre na wszystko

O ich dobroczynnym działaniu na zagrożenia związane z nieradzeniem sobie z przeciwnościami losu wiadomo było od stuleci. Dlatego warto mieć je w domowej apteczce, są łagodne, nie dają skutków ubocznych i, co najważniejsze są równie skuteczne jak preparaty chemiczne, choć niedoceniane przez lekarzy. Lawenda ma właściwości łagodzące i uspokajające. Zalecane jest picie naparu rano i wieczorem po kolacji. Łyżeczkę ziół zalej gorącą, nie wrzącą wodą. Parz przez 20 min pod przykryciem. Melisa łagodzi nerwowość i stany lękowe, i co ważne, nie powoduje senności w ciągu dnia. Pij trzy razy dzienne. Herbaty z melisy dostępne są w sklepach, hipermarketach i aptekach. Jaśmin – jego prozdrowotne właściwości zostały odkryte przez Chińczyków. Olejki eteryczna zawarte w kwiatach kojąco wpływają na samopoczucie, dlatego tak popularna jest herbata z jaśminu. Niemieccy naukowcy utrzymują, że herbaty jaśminowe są w stanie zastąpić Valium! Taką herbatę powinno się w stanach stresogennych pić dwa – trzy razy dziennie.

Passiflora, czyli męczennica pańska – oryginalny i piękny kwiat działa na organizm kojąco i antydepresyjnie. Ma właściwości uspokajające, zmniejsza stany lękowe, poprawia nastrój. Zalecana jest filiżanka herbaty wieczorem, ale uwaga! Powinny jej unikać kobiety w ciąży, ponieważ może wywołać skurcze macicy.Chmiel jest wprawdzie głównie kojarzony z piwem, ale tego ostatniego raczej nie polecamy w walce ze stresem. Wskazana jest raczej herbata z szyszek chmielu, które mają działania uspokajające. Hiszpańscy naukowcy utrzymują, że chmiel zmniejsza poziom krotyzolu zwanego hormonem stresu. Kozłek lekarski czyli inaczej waleriana. Łacińska nazwa oznacza, „być zdrowym” i w średniowieczu był stosowany na wszystkie nieomal schorzenia. Ma właściwości uspokajające, łagodzi objawy nerwicy, ataki paniki, zawroty głowy, pocenie się i drżenie rąk. Najlepsze działanie maja nalewka na korzeniu kozłka. Łyżkę stołową posiekanego korzenia oraz łyżkę posiekanych kłączy zalać szklanką spirytusu i przelać do butelki z ciemnego szkła. Po tygodniu przecedzić miksturę i gotowe. Pić po 10 kropli dziennie prze tydzień. Przed następnym przyjmowaniem należy zrobić 2 tygodnie przerwy.

Wysiłek fizyczny

Lekarstwo na stresCodzienne ćwiczenia fizyczne zmniejszają napięcie mięśniowe oraz odprężają umysł. Dziej się tak ponieważ w trakcie usuwany jest z organizmu nadmiar adrenaliny oraz kortyzolu – hormonów wytwarzanych podczas stresu. Wiedzą o tym wszyscy, którzy po dniu pełnym napięć wybierają się do siłowni, na basen, albo idą pobiegać. Aktywność fizyczna sprawia, że hormony stresu sa usuwana, a ich w ich miejsce produkowane są hormony szczęścia – endorfiny, substancje wewnątrzustrojowe, które poprawiają nastrój, podwyższają samoocenę, zmniejszają uczcie lęku i depresji oraz zapewniają głębszy sen. Aby zniwelować stres nie trzeba uprawiać sportu wyczynowo, wystarczy zmęczyć się dwa- trzy razy w tygodniu przez maksimum 30 minut, aby stres minął. Nie jest zalecane jednak nagłe ożywienie fizyczne, ponieważ to, wbrew zamiarom może zwiększyć stres, a nie doprowadzić do jego zmniejszenia. Dlatego zanim zaczniemy prowadzić aktywny styl życia warto najpierw się do tego przygotować. Czyli zacząć od chodzenia do najbliższego sklepu zamiast jeżdżenia samochodem. Używania schodów zamiast windy. Dobrze jest też wysiąść z tramwaju lub autobusu przystanek wcześniej i dotrzeć pieszo do domu. Dopiero po takim przygotowaniu przez dwa trzy tygodnie można zacząć naprawdę aktywną walkę ze stresem.

Hydroterapia

Najprostszy domowy sposób – gorąca kąpiel poprawia krążenie krwi, rozluźnia napięte mięśnie. Wcześniej dobrze zrobić piling całego ciała, jeśli nie mamy pod ręką żadnych środków złuszczających, można użyć do tego celu zwykłej, kamiennej soli kuchennej. Do kąpieli warto dodać kilka kropel olejków zapachowych.

Aromatoterapia

Leczenie zapachami znane jest od tysiecy lat. Olejki eteryczne stosowali Egipcjanie, królowa Kleopatra kazała nasączać olejkiem jaśminowy i różanym nie tylko ubrania, ale również żagle swojej łodzi. Nie od dziś wiadomo, że aromatoterapia jest jednym z najpopularniejszych sposobów walki ze stresem. Można je dodawać do kąpieli relaksacyjnych, wykorzystywać jako lampki zapachowe lub do masażu. W tym ostatnim przypadku należy pamiętać, że przed masażem olejki eteryczne należy odpowiednio rozcieńczyć z wyjątkiem olejku lawendowego. Olejki dla wszystkich zmagających się z stresem to przede wszystkim wyciągi z melisy. Ale także z cedru, który zawiera substancje pobudzające w mózgu ośrodek odpowiedzialny za emocje. Oprócz tego polepsza koncentrację i uspokaja. Natomiast wyciąg z neroli, czyli z pomarańczy gorzkiej niweluje uczucie strachu, działa uspokajająco na osoby podatne na częste ataki histerii, czy paniki. Olejek bergamotkowy, zaliczany był do 60 najważniejszych zapachów starożytnego Rzymu, działa kojąca przy napadach lęku antystresowo i antydepresyjnie.

Programy relaksujące

Jeśli dotychczasowe metody walki ze stresem nie przyniosły spodziewanego rezultatu, może warto sięgnąć po zdobycze techniki i zaopatrzyć się w muzykę lub filmy relaksacyjne. Zarówno muzyka, jak i film opierają się przed wszystkich ma dźwiękach naturalnych – szumie wiatru,  odgłosach lasu, dźwięku fal liżących brzeg plaży. Gdy nie mamy ani czasu, ani możliwości relaksowania się łonie natury, ten pośredni sposób kontaktu z przyrodą również wart jest wypróbowania.