piwik


Niedobór cynku

Cynk jest  pierwiastkiem, którego ludzki organizm potrzebuje dla prawidłowego funkcjonowania, powinien być podstawowym składnikiem naszej diety. Stanowi on niezbędny element przy przeprowadzaniu procesów przemiany materii, wchodzi bowiem w skład ponad 200 różnych enzymów.

Objawy

Niedobór cynkuNiedobór cynku w organizmie powoduje szereg różnych dolegliwości, nawet nieduży niedostatek może spowodować stopniowe wyniszczanie organizmu. Pierwszym objawem najczęściej zauważanym jest osłabienie mieszków włosowych co skutkuje nadmiernym wypadaniem i brakiem uczucia bólu w trakcie próby wyrwania. Jeżeli brakuje w organizmie cynku, każde zranienie długo się goi i może spowodować niedokrwistość, na skórze pojawiają się zmiany takie jak trądzik, rozstępy oraz zajady, zaczynają pękać kąciki ust. Cynk bierze udział w procesie produkcji kolagenu dlatego jego brak powoduje przyspieszenie procesu starzenia skóry i pojawiania się większej ilości zmarszczek. Brak tego pierwiastka zaburza także procesy trawienne, które mogą objawiać się długotrwałymi biegunkami prowadzącymi do wypłukania innych składników odżywczych z organizmu. Brak apetytu, upośledzenie smaku, bóle stawów a nawet drżenie kończyn to typowe objawy niedoboru cynku, które mogą doprowadzić także do zaburzeń wzrostu (karłowatość), rozregulowania gospodarki witaminy A. Może pojawić się degeneracja błon śluzowych czy kurza ślepota, odczuwana jest większa podatność na stres, zmęczenie czy znużenie. Niedobór cynku bezpośrednio związany jest z zapadalnością w stany depresyjne, rozregulowanie cyklu miesiączkowego i spadek u mężczyzn libido.

Kiedy dochodzi do niedoboru cynku?

Przyczyn braku cynku w organizmie może być wiele, zaczynając od długotrwałego zażywania leków (np. antykoncepcja farmakologiczna), stosowanie nieprawidłowej diety, diety odchudzające, zachorowania na anoreksję i bulimię. W chorobie alkoholowej następuje spadek wchłaniania mikroelementu, a także w przewlekłych biegunkach, chorobach jelit, cukrzycy czy chorobach nowotworowych.

Diagnoza

Zdiagnozowanie niedoboru cynku można zrobić wykonując badanie oznaczenia stężenia w surowicy krwi. Jeżeli wynik wykaże niedobór cynku należy podjąć leczenie, które polega na doustnej suplementacji preparatów zawierających mikroelement. Zapotrzebowanie organizmu na cynk u osób dorosłych i zdrowych wynosi ok 15 mg, a dawka lecznicza wynosi około 20mg. Kuracja trwa przeważnie około miesiąca. Warto po miesięcznej kuracji wykonać badanie kontrolne bowiem łatwo doprowadzić do nadmiaru cynku w organizmie, co może także wywoływać negatywne skutki uboczne. Aby spowodować wyrównanie poziomu pierwiastka, warto zrezygnować z doustnej antykoncepcji i alkoholu.

Gdzie cynk?

W codziennej zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć jajek (żółtka!), pestek dyni i słonecznika, grzybów, wątroby wieprzowej i drobiowej, migdałów, pełnoziarnistego chleba żytniego i zielonego groszku. Warto wzbogacić jadłospis o ostrygi, homary, ślimaki czy węgorze.

Około 1,4 – 2,2 grama to ilość cynku jaka znajduje się w dorosłym człowieku, to około ½ łyżeczki. Większość znajduje się w mięśniach, a pozostała część w skórze, włosach, rogówce i siatkówce, paznokciach, nerkach i wątrobie, a także w białych i czerwonych krwinkach, a u mężczyzn w gruczole krokowym.