piwik


Sporty zimowe

Chociaż zima bardzo wielu osobom kojarzy się z nieprzyjemnymi doznaniami, ma wiele dobrych stron, a do nich należy możliwość uprawiania sportów zimowych. Do tych sportów zaliczamy jazdę na nartach, snowboardzie, jazdę na łyżwach czy sankach. Korzystanie z tej ostatniej aktywności nie wymaga specjalnego przygotowania, natomiast do reszty należałoby się przygotować fizycznie by nie nabyć kontuzji i w pełni móc  korzystać z białego szaleństwa.

Przygotowanie do sportów zimowych

Sporty zimoweJazdę na nartach czy snowboardzie należy potraktować poważnie i przynajmniej kilka tygodni przed planowanym wyjazdem należy się do niego przygotować. Najlepiej ćwiczyć dwa – trzy razy w tygodniu, a wtedy ryzyko nabycia kontuzji na pewno się zmniejszy.

Należy przede wszystkim wzmocnić mięśnie i siłę nóg, ale nie wolno zapominać o brzuchu, plecach i ramionach. Przyda się praca nad równowagą, co szczególnie jest ważne przy uprawianiu snowboardu (tu przydatne mogą być ćwiczenia typu pilastes). Wielogodzinne pobyty na stokach wymagają ogólnie dobrej kondycji i wydolności krążeniowo – oddechowej, a poprawić ją możemy trenując ćwiczenia cardio lub korzystając z bieżni, stacjonarnych rowerków lub wioseł. Warto zadbać o stawy, które przy zjazdach ze stoków są szczególnie obciążone i narażone na urazy oraz kontuzje. Dobrze rozplanowany trening przygotowujący nas do uprawiania sportów zimowych powinien składać się z:

Często na wyjazd czekamy z niecierpliwością cały rok, kiedy jesteśmy na miejscu białe szaleństwo na tyle jest w stanie nas porwać, że zapominamy o tym, że nasze ciało ma swoją wytrzymałość. Należy tak rozplanować cały pobyt, by nie okazało się, że po pierwszym forsownym dniu na stoku resztę czasu spędzimy zgięte i połamane z niewielka ruchliwością ciała. By „bezboleśnie” korzystać z całego tygodniowego lub dwutygodniowego pobytu w górach należy zawsze pamiętać o tym, że przetrenowanie grozi zakwasami i jeżeli inni uczestnicy wyjazdu jeszcze raz czy dwa chcą zjechać ze stoku – słuchaj swojego ciała, jeżeli czujesz, że jest lekko zmęczone, warto zrezygnować i poczekać na grupę pijąc gorącą herbatkę. Zanim wejdziesz na wyciąg, nigdy nie zapominaj o lekkiej 10 minutowej rozgrzewce, która przygotuje ciało do czekającego go większego wysiłku. Po zakończonych zjazdach zrób serię ćwiczeń rozciągających ze szczególnym uwzględnieniem ud, kolan i bioder – one najbardziej pracowały.

Sporty zimowe latem

Do sezonu narciarskiego można przygotowywać się cały rok. O siłę mięśni czy kondycję warto dbać cały czas, a jazda na rowerze, rolkach czy deskorolce doskonale ćwiczy mięśnie nóg, a dodatkowo naszą równowagę. Ćwiczenia wykonywane na siłowni poprawią i wzmocnią ciało, bieganie czy sporty wodne pozwolą na zwiększenie wydolności organizmu. Uprawianie sportu przez cały rok jest nieocenionym lekiem na szereg dolegliwości, które dokuczają osobom prowadzącym siedzący tryb życia.