piwik


Sposób na zespół drażliwego jelita

Zaparcia lub biegunki i towarzyszące im kolki oraz bóle brzucha to efekt stresu, załamań nerwowych, ale także niewłaściwego sposobu odżywiania. Problemów z prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego nie można się całkowicie pozbyć, ale można je zminimalizować na tyle, aby życie nie kręciło się wokół toalety.

Jedz regularnie

Nazbyt obfite posiłki mogą wywołać bunt twoich jelit, dlatego unikaj objadania się, posłuży to nie tylko twoim kiszkom, ale poprawi funkcjonowanie całego organizmu. Najlepiej jadać niewiele, ale za to 3-5 razy dziennie. To przyzwyczai układ trawienny do regularnej i niezbyt wyczerpującej pracy.

Uważaj na alergie

Sposób na zespół drażliwego jelitaNietolerancja pewnych produktów może przyczyniać się do zaostrzenia objawów, dlatego warto poobserwować jak twój układ trawienny reaguje na mleko, najczęstszy powód biegunki. Dobrze jet również sprawdzić jakie objawy wywołuje zjedzenie produktów pszenicznych,  albo mięsa wołowego, bądź wieprzowego. Jeśli okaże się, że szkodzą, należy natychmiast wyeliminować je z diety.

Owoce niewskazane

Co trzeci pacjent uskarżający się na dolegliwości może nie tolerować fruktozy, cukru prostego znajdującego się w owocach i niektórych warzywach. Nie zawsze objawem jest gwałtowna potrzeba odwiedzenia toalety, dlatego aby wykluczyć ewentualność nietolerancji fruktozy, dobrze jest zrobić prosty test wykluczający, albo potwierdzający podejrzenia.

Ogranicz używki

Kawa wino i papierosy działają drażniąco na jelita i wzmagają biegunki. Kofeina gwałtownie przyspiesza pracę jelit, podobnie jak tanina zawarta w czerwonym winie. A papierosy? Cóż, wszyscy palacze wiedzą, co powoduje że po wypaleniu pierwszego porannego, natychmiast trzeba biec do łazienki.

Tłuszcze i przyprawy

 Ostre dodatki podobnie jak tłuszcze, głównie zwierzęce powinny zostać całkowicie wyeliminowane, ponieważ wzmagają perystaltykę. Tłuszcz powoduje skurcze jelita grubego, a to z kolei aktywizuje objawy wrażliwego jelita. Dlatego unikaj potraw smażonych, grillowanych i przyprawionych zawiesistymi sosami.

Na biegunkę

Wprowadź do jadłospisu dania lekkostrawne, czyli przede kaszę kukurydzianą, mannę, gotowane ziemniaki oraz ryż. Warzywa łagodzące objawy to przede wszystkim marchewka, ale wyłącznie gotowana. Z mięs preferowane jest białe oraz ryby. Ponieważ organizm bardzo się odwadnia, musisz pamiętać o uzupełnianiu płynów, dzienna dawka w przypadku biegunek, to 2-3 litry. Unikaj miodu, słodkich owoców oraz wiśni i brzoskwiń.

Na zaparcia

Stopniowo wprowadź do menu produkty bogate w błonnik, czyli pieczywo pełnoziarniste, otręby pszeniczne zmieszane z naturalnym jogurtem, czy sok z buraka. Możesz też przygotowywać delikatne zupy warzywne, które powinny zmusić jelita do pracy. Wystrzegaj się natomiast mocnej herbaty, ryżu, tłustych mięsa oraz serów – żółtych i pleśniowych.

Na wzdęcia

Wyklucz całkowicie napoje gazowane, warzywa strączkowe, wszelkiego rodzaju kapusty. Nie dla ciebie także czosnek, cebula i grzyby. Ale możesz je zastąpić ziołami pomocnym w zwalczaniu dolegliwości – nie tylko koperek działa kojąco, podobne właściwości ma bazylia, tymianek oraz mięta. Jest tylko jeden warunek – muszą być świeże.