piwik


Sposoby na obniżenie cholesterolu

Obniżenie poziomu cholesterolu nie jest takie trudne, ale aby było skuteczne musimy pamiętać o dwóch kardynalnych zasadach- regularności spożywanych posiłków i aktywności fizycznej. Sama dieta albo wyłącznie ruch nie przyniosą oczekiwanych efektów.

Po pierwsze płyny

Lekarze zalecają picie co najmniej 2 litrów płynów dziennie. Niestety, w tej diecie należy zapomnieć o kawie i herbacie ponieważ działają odwadniająco. A co w zamian? To proste – herbata owocowa. Warto się do nich przekonać, bo są nie tylko zdrowe i smaczne, ale mogą przy okazji pomóc w rozwiązaniu kilku innych problemów zdrowotnych. Można również pić soki, koktajle mleczno-owocowe, także z mrożonek. I oczywiście wodę, najlepiej niegazowaną.

Pieczywo i produkty zbożowe

Wyłącznie razowe, może być z ziarnami, typu graham lub specjalne pieczywo z tzw. fitosterolami. O pszennych chrupiących bułeczkach powinniśmy zapomnieć na dobre. Wskazane są płatki kukurydziane i otręby zbożowe. Makaron wyłącznie w postaci razowej, ryż dopuszczalny jest brązowy albo dziki.

Nabiał

Jest najważniejszym składnikiem diety. Oczywiście wyłącznie pod postacią light, czyli chudą. A więc chude sery, jogurty wyłącznie naturalne, chude mleko i maślanka. Jajka ze względu na zawartość cholesterolu w żółtku dopuszczalne są sporadycznie, czyli nie więcej niż 2-3 tygodniowo.

Mięso

Sposoby na obniżenie cholesteroluWyłącznie chude. Może być drobiowe, cielęce lub chuda wołowina. Zdecydowanie wystrzegamy się wieprzowiny. Podobnie ma się rzecz z wędlinami. O tłustych typu kabanosy należy całkowicie zapomnieć. Pozostałe należy ograniczyć do minimum, znacznie lepszym rozwiązaniem jest pieczenie mięsa domowym sposobem w folii i dodawanie ich do kanapek. Warto wiedzieć, że najmniej cholesterolu ma mięso z piersi lub mięso z udka indyka, oczywiście bez skórki. Podobnie rzecz się ma z mięsem z piersi kurczaka oraz z królikiem.

Ryby

Powinny być podstawą diety i znaleźć się w codziennym menu, a zwłaszcza morskie takie jak dorsz, mintaj, morszczuk, sola, łosoś, czy tuńczyk.

Warzywa i owoce

Muszą być nieodłącznym elementem każdego posiłku. Porcja surowych warzyw albo owoców skutecznie będzie walczyć z nadmiarem złego cholesterolu. Lecz o ile owoce powinniśmy jeść nie więcej niż 2 razy dziennie, o tyle warzywa takie jak pomidory, ogórek, papryka, brokuły, czy kalafior można jeść w nieograniczonych ilościach.

Oleje i tłuszcze

Wyłącznie roślinne, najlepsza jest oliwa z oliwek. Masło można zastąpić margarynami zawierającymi sterole roślinne. Warto też poeksperymetować, wykorzystując do smarowania pieczywa np. pastę z avocado.

Zamienniki

Śmietanę można zastąpić naturalnym jogurtem, a jedynie dla smaku dodać niewielką ilość majonezu omega 3.

Zioła i przyprawy

Świeża bazylia, koperek, czy natka pietruszki to również wielcy sprzymierzeńcy w cholesterolowej walce. Dlatego powinny być dodatkiem do każdego posiłku. Podobnie jest z przyprawami. Cynamon , goździki, imbir i kurkuma – warto znaleźć dla nich zastosowanie, bo ułatwią wymiatanie cholesterolu z organizmu.

Pozostałe produkty

Orzechy laskowe, włoskie lub migdały, ale wyłącznie pod postacią naturalną, czyli bez soli. Garść dziennie pomoże w walce z cholesterolem.

Słodkości

Niestety z dopuszczalnych dozwolone są wyłącznie ciasteczka owsiane.