piwik


Warzywa źródło siły

Warzywa żródło siłyKłują w zęby? W domu nie było tradycji? Babcia na obiad podawała jako surówkę wyłącznie zasmażaną kapustę? Można i tak, ale odrzucenie warzyw przypomina zachowanie dziecka w sklepie z zabawkami, o których tylko można pomarzyć, a ono wybiera najbrzydszą z nich. Z całego zestawu kolorowych pachnących warzyw dostępnych przez cały rok nawet najbardziej wybredna osoba może wybrać coś dla siebie, bo warto. Dla zdrowia, ale i dla urody. Powinny być podstawowym składnikiem każdej diety ze względu na bogactwo witamin, minerałów oraz mikroelementów. A dodatkowym argumentem przemawiającym „za” jest ich znikoma kaloryczność. Dieta uboga w warzywa to nie tylko słabe paznokcie, łamiące się włosy, brzydka skóra, czy problemy ze snem. To także większa podatność na choroby, skłonność do przeziębień, a nawet większe niebezpieczeństwo choroby nowotworowej. Dlatego przegląd podstawowych warzyw powinien przekonać każdego „warzywoniejadka” do któregoś z nich.

Buraki czerwone

Zajmują bezapelacynie pierwsze miejsce w walce z chorobami nowotworowymi. Wspomagają organizm po chemioterapii, w niedokrwistości, anemii i białaczce, skutecznie obniżają ciśnienie. Mają dobroczynny wpływ na chorobę wrzodową żołądka, czy hemoroidy.
Brokuły
Mają właściwości antynowotworowe, zalecane w diecie cukrzycowej oraz w chorobie niedokrwiennej. Przyspieszają przemianę materii, są więc naturalnym sprzymierzeńcem osób odchudzających się.

Cebula

Doceniana już w starożytności, działa wzmacniająco i dezynfekująco. Podobno sprzyja długowieczności, w Bułgarii i Grecji, gdzie bardzo często pojawia się na stole, jest najwięcej 90-cio i 100-latków.

Czosnek

Od pięciu bez mała tysięcy lat cieszy się zasłużoną sławą, jako skuteczna broń przed wieloma schorzeniami. Jest naturalnym antybiotykiem, zwalcza infekcje i hamuje rozwój bakterii, obniża również ciśnienie krwi. Ma tylko jeden minus. Jest nim charakterystyczny, intensywny zapach.

Fasolka szparagowa

Szczególnie polecana przy odchudzaniu, gdyż reguluje zaburzenia metabolizmu. Działa również osłonowo na wątrobę, wzmacnia serce i pooprawia samopoczucie osób cierpiących na reumatyzm.

Kalafior

Ma duże działania przeciwnowotworowe, obniża ciśnienie krwi. Zapobiega chorobom nerek i układu moczowego oraz wspomaga regenerację błony śluzowej jelit.

Kapusta

W większości domów występująca w postaci dodatku do schabowego, niesłusznie jest uważana za warzywo gorszego gatunku. Surowa, gotowana, kiszona, czy w postaci soku chroni przed przeziębieniami, kaszlem, grypą, słowem podnosi odporność organizmu.

Marchewka

Poprawia wzrok, obniża poziom cholesterolu, zapobiega nowotworom płuc. Podnosi odporność organizmu, zapobiega chorobie wieńcowej, zmniejsza ryzyko udaru mózgu, działa jako środek wykrztuśny.

Papryka

Skutecznie leczy przeziębienie, choroby układu oddechowego, czy grypę. Ostra papryka chili poprawia krążenie krwi i zapobiega zakrzepom, udarom mózgu oraz zawałom.

Pomidory

Wzmacniają odporność oraz układ kostny, przyspieszają gojenie się ran, są jednym z nielicznych warzyw działających jako antydepresant. Obniżają ryzyko zachorowania na raka prostaty, raka szyjki macicy i ataku serca.

Por

Wspomaga leczenie zaburzeń krążenia. Ze względu na właściwości moczopędne sprawdza się jako lek przy chorobach układu moczowego. Znakomity lek wspomagający przy leczeniu reumatyzmu.

Seler

Stosowany jako środek leczniczy w przypadku kamicy nerkowej i kolki żołądkowej. Skuteczny w walce ze zmianami sklerotycznymi, poprawia przemianę materii. Jest też świetnym środkiem przy wzdęciach.

Ziemniaki

Działają antynowotworowo, mają właściwości moczopędne. Przynoszą ulgę w przypadku niestrawności. Sok z surowych ziemniaków obniża poziom cukru, jest też pomocny przy leczeniu choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.